Van Brienenoordschool
Omschrijving


Dubbelgebruik opvangruimte
Uit berekeningen bleek dat de ruimtebehoefte het beste kon worden opgelost door sloop van het kleuterschooldeel uit 1962. Renovatie van dat deel in combinatie met uitbreiding bleek duurder uit te vallen dan gedeeltelijke sloop en nieuwbouw. Bij de aanpassing in 2011 (BLAUW architecten) is buitenschoolse opvang gerealiseerd door middel van dubbelgebruik (volgtijdelijk).
De buitenschoolse opvang in de Van Brienenoordschool maakt gebruik van twee nieuwe lokalen die tijdens onderwijsuren dienen als vaklokaal voor creatieve vakken en speellokaal. Dat geeft de opvang direct een karakter. Na schooltijd kunnen ze gemakkelijk voor de opvang worden gebruikt, omdat ze met een eigen entree zijn ontworpen. In de avonduren wordt deze vleugel van het schoolgebouw door derden gebruikt, zoals voor yoga en zwangerschapsgymnastiek.
In de gehandhaafde middenvleugel uit 2003 is een andere vorm van dubbelgebruik weer tenietgedaan. Een deel van de centrale multifunctionele ruimte was ontworpen als verkeersruimte, maar was in gebruik als studielandschap. Voor die functie voldeed het onvoldoende op het gebied van daglichttoetreding en akoestiek. Daarom zijn in 2011 op de eerste verdieping werkruimtes gecreëerd tussen de lokalen in, voor zelfstandig werk van leerlingen met computers en als overlegruimte met docent of begeleider. Geluidsoverlast is daardoor sterk verminderd. Als de centrale ruimte met de tribunetrap voor gemeenschappelijke bijeenkomsten wordt ingezet, is iedereen daarbij aanwezig.
Analysetekening

