Eerste openluchtschool voor het gezonde kind
Omschrijving
Computerplek in studiecel
Voor de nieuwe werkplekken is een klein deel van het buitenlokaal van functie veranderd. Dit was de meest logische plek voor de individuele leerplekken: een weinig intensief gebruikte ruimte direct naast het binnenlokaal. Het buitenlokaal was oorspronkelijk ontworpen als extra ruimte voor onderwijs in de buitenlucht, niet alleen in de zomer, ook in de winter. De afgelopen jaren functioneerden de buitenlokalen echter nog incidenteel als overloopruimte voor kinderen die er met een laptop werken of een boek lezen.
Het is wellicht een van de bekendste Nederlandse schoolgebouwen; de eerste openluchtschool voor het gezonde kind. Al ruim tachtig jaar staat het enigszins verscholen op een binnenterrein van een Amsterdams bouwblok. Dit voorbeeldproject van een gezonde werkomgeving voor schoolkinderen had bij de opening in 1930 tot doel het welzijn en de leerprestaties te bevorderen.
Bij de renovatie in 2010 is besloten het gebouw aan te passen aan nieuwe werkvormen, zonder dat daarbij de waarden van het gebouw dat een rijksmonument is, zouden worden aangetast. Voor de toegang tot de glazen studiecel is één van de buitendeuren eenvoudig uit de sponning gehaald. In de studiecel staat een van de twee computers van het lokaal. De docent blijft voortdurend goed visueel en auditief contact houden met de leerling die hier werkt. Doordat de leerling met de rug naar de klas zit, wordt deze minder snel afgeleid. Het nadeel van kleine ruimte is overigens wel, dat de temperatuur bij gebruik vrij snel oploopt, ondanks de relatief diepe situering in het gebouw. Het heeft dan de voorkeur om de bezetting te reguleren.
Het architectenbureau (Wessel de Jonge architecten) heeft de nieuwe ruimtevorm van het lokaal heel passend opgelost binnen de sterke vorm van het oorspronkelijke gebouw. De toevoeging van de individuele werkplek valt niet op in het beeld van het gebouw.
Literatuur
-D. Broekhuizen (2005): Openluchtscholen in Nederland, Rotterdam 010 publishers, p. 125 vv, 150-151
-C. Griep, J. Spier e.a. (2005): 75 jaar licht en lucht. Eerste openluchtschool voor het gezonde kind, Amsterdam, 1930-2005, Amsterdam
Foto: DBr